Otto Zwolsman wint fotowedstrijd Rijssen (Hanzestad) van Rijssens Museum

Otto Zwolsman is de winnaar van de fotowedstrijd rond het thema Rijssen (Hanzestad) die het Rijssens Museum eerder dit jaar uitschreef. De nachtelijke opname van havezate de Oosterhof in zwart-wit sprak tot de verbeelding van de tweekoppige jury bestaande uit fotograaf Henk van der Stouw van Studio 81 en hobbyfotograaf Dick Sanderman. Beide juryleden exposeerden onlangs in het Koetshuis van de havezate.

De jury had de opnamen beoordeeld op kwaliteit én de wijze waarop gestalte was gegeven aan het thema-onderdeel Hanzestad. De tweede prijs ging naar Stefan Haarman voor zijn dronefoto van de Regge met aan de horizon de Pelmolen in volle zeilen. De derde prijs werd gewonnen door Rob Smit met zijn avondopname van de rotonde Morsweg-Wierdensestraat met kunstwerk en kantoorgebouwen op de achtergrond. Woensdagmiddag werd de uitslag bekend gemaakt in het Koetshuis.

De Regge met aan de horizon de Pelmolen in volle zeilen – Stefan Haarman

Variatie

Voorafgaand aan de prijsuitreiking werden alle inzendingen aan de aanwezigen getoond. Er was sprake van grote variatie in de opnames die varieerden van sfeervolle foto’s van ijsvermaak op de Veeneslagenvijver, Rijssens oudste nieuwbouwwijk Hangerad tot een bijzondere foto van het Bommen Berendmonument aan de Boomkamp bij de voormalige Munsterkolk. Ook de toren van de sfeervol aangelichte toren van de Dionysiuskerk figureert op bijzondere wijze in een van de ingezonden opnames. De hoofdprijzen bestonden uit een fles wijn en een gratis jaarabonnement voor het Rijssens Museum. Voor alle deelnemers was er de landgoedgids “De Oosterhof, een landgoed in het Reggedal”. In het historische magazine Havezate Kroniek van september aanstaande zal uitgebreid aandacht worden besteed aan de inzendingen.

Hanzestad

Het Rijssens Museum heeft met de fotowedstrijd aandacht willen vestigen op het feit dat Rijssen ooit een Hanzestad is geweest, maar er nog steeds mee worstelt hoe dat gestalte kan worden gegeven. Volgens directeur Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum heeft een onderzoek dat Jan Smalbrugge heeft verricht, in opdracht van het gemeentebestuur, aangetoond dat Rijssen wel degelijk deel uitmaakte van het oude Hanzeverbond. De gemeente is nog niet zo lang geleden dan ook lid geworden van het hedendaagse Hanzeverbond.

Bescheiden

In de praktijk komt het er echter op neer dat de vermarkting van Rijssen als Hanzestad in het nieuwe Hanzeverbond buiten de kijker valt. “De nadruk ligt vooral op de Hanzesteden langs het water als Zutphen, Deventer en Kampen. Dat is begrijpelijk,” zegt Dannenberg. “Maar als we de geschiedenis recht doen, moeten we ook de Twentse Hanzesteden als Rijssen en Oldenzaal niet vergeten. Deze plaatsen liggen dan wel niet aan het water, maar wel aan de Hanzeroute die over het land liep.” Dannenberg stelt dat Rijssen – weliswaar als bijstad van principaalstad Deventer – een bescheiden Hanzestad was, “maar wel degelijk van belang voor de belangrijke doorgaande route over het land en daarom ook lid van de Hanze was. Ook de Waerdenborg bij Holten was een belangwekkend punt in de Hanzeroute. De moeite waard om daar meer aandacht aan te besteden dan tot nu toe gebeurd is. Een fotowedstrijd rond het thema vonden we dan ook een mooie oppepper om er met elkaar nog weer eens goed over na te denken.”

Ondernemersmentaliteit

Dat de stad Rijssen met veel nieuwbouw en relatief weinig historische gebouwen een ander aanzien heeft dan meer bekende Hanzesteden is volgens Dannenberg zonder meer een feit. “Maar dat is nog geen reden om te zeggen dat we geen echte Hanzestad zijn. Koopmanshuizen met trapgevels hebben we niet meer zo veel, maar de koopmansgeest en ondernemersmentaliteit zijn in Rijssen nog altijd zeer aanwezig. Dat liet onder andere fotograaf Henk van der Stouw met zijn laatste expositie heel duidelijk zien.”

DE WEEK VAN RIJSSEN
24 jul 2024