Nieuwe dubbelexpositie van objecten en schilderijen in kasteel de Oosterhof

In kasteel de Oosterhof is de komende weken werk te zien van de beeldend kunstenaars Frank Boogaard en Tjeerd Landman. Zaterdagmiddag is de dubbelexpositie van schilderijen en objecten door beide exposanten officieel geopend.

Voorafgaand aan de openingshandeling was er een bijeenkomst in het souterrain van het Bouwhuis. Daar voerde eerst Gerrit Beunk namens de expositiewerkgroep het woord. Hij heette de gasten en de kunstenaars welkom. Hij wees op het belang van kunst en cultuur voor onze samenleving en pleitte ervoor om ook de jongeren mee te blijven nemen in de ontdekkingstocht naar cultuur en hen daarvoor enthousiast te maken “en dat moet ons kabinet weten!”

Van links naar rechts oud-galeriehouder Johannes Dollen, kunstenaar Tjeerd Landman en Gerrit Beunk in de museumgalerie.
Ik zie

Beunk zei dat het kijken naar kunst niet ingewikkeld hoeft te zijn. Als bruikbaar instrument reikte hij het kinderspel “ik zie…ik zie wat jij niet ziet” aan dat hij nog wel eens met zijn kleinzoon speelde. Wat trekt je aandacht en waarom? Als voorbeeld nam hij het schilderij van een nadenkende vrouw van Tjeerd Landman. “Ze keek me aan, maar ze keek ook door me heen. Wat zou ze denken en wat denkt u en wat denk jij?” Naast portretten zijn ook landschappen en stadsgezichten van Landman te zien die rust, warmte en geborgenheid uitstralen. “Kijk vooral zelf en stel je de vraag: wat zie ik?”Mondriaan

Frank Boogaard maakt bronzen beelden. Hij is lid van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Sint Lucas die al in 1880 is opgericht. Bekende namen van deze vereniging zijn onder andere Jan Toorop en Piet Mondriaan. Volgens Beunk zijn de harmonieuze sculpturen van Boogaard een genot om naar te kijken. Beunk toonde een afbeelding van een van de sculpturen en raadde de gasten aan eerst zelf een naam aan het object te geven “en kijk dan zo meteen eens wat er bij staat in de expositie. Droom weg in gedachten op de associatie die het je geeft, zoals Frank Boogaard ons adviseert.”

Museumgalerie

Hierna toog het gezelschap naar de museumgalerie in het kasteel om de openingshandeling te verrichten. Beide exposerende kunstenaars openden gezamenlijk de deur naar de museumgalerie. Hierna konden de gasten de expositie bewonderen. Daarna was er gelegenheid voor ontmoeten en napraten in het souterrain van het Bouwhuis. De dubbelexpositie is tot en met 9 november te zien tijdens de openingsuren van het museum van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur.