Laatste weken exposities Rijssens Museum en nieuwe plannen voor zomer en najaar

De tijdelijke exposities in kasteel de Oosterhof en het Koetshuis gaan hun laatste weken in. Tot en met zaterdag 22 juni kan nog genoten worden van de schilderijen van Joke Plomp en de beelden van Wilma Wassing in de wisselzaal van de havezate. In het Koetshuis is de foto-expositie “De gezichten van rouw” van fotograaf Irmgard Averesch nog tot en met volgende week zaterdag te bewonderen.

In de wisselzaal is te zien dat Joke Plomp uit Hasselt verschillende technieken hanteert, maar haar voorliefde ligt duidelijk bij aquarel. Ze maakt portretten van mensen en stads- en dorpsgezichten. Dat ze lange tijd in Staphorst gewoond heeft, komt ook duidelijk uit de (water)verf in deze expositie. De beelden van Wilma Wassing uit Norg zijn een ongewone combinatie van hout en keramiek. Krachtige objecten met een vleugje mystiek. Ze heeft een voorliefde voor oude stukken hout met een vergroeiing die ze aantreft in de natuur en een tweede leven geeft. De portretten van Irmgard Averesch tonen mensen die in hun leven ingrijpende zaken hebben meegemaakt en dat ook durven te laten zien.

Zomer
Na het aflopen van deze exposities, gaat het Rijssens Museum de zomermaanden in. Voor deze periode is in de expositieruimtes een “zomers” onderwerp gevonden dat aansluit bij de zomermuseumdagen die op het programma staan op het voorterrein van het kasteel. Het thema is dit jaar “lego”. Uit alle delen van het land zijn grote en kleinere constructies te zien in de wisselzaal van de havezate en in het Koetshuis. In de expositieruimte van het Koetshuis kunnen kinderen over enkele weken ook zelf aan de slag met de legendarische bouwsteentjes.

Nieuw
Intussen wordt ook alweer volop gewerkt aan de activiteiten voor de tweede helft van dit jaar. De kortlopende exposities in de wisselzaal van het kasteel worden dan weer ter hand genomen. Op 8 oktober houdt Miriam Guensberg een lezing over haar boek Held zonder vaderland. Daarnaast zijn er weer avonden met beeldpresentaties, met nog enkele herhalingen van de succesnummers van begin dit jaar, omdat daar nog steeds vraag naar is.

Postduiven
Een nieuw thema is de postduivensport die in Rijssense geschiedenis een hoge vlucht heeft genomen. Rijssen telde ooit maar liefst drie postduivenverenigingen: Het Luchtvermaak, De Reisduif en De Zwaluwen. De tak van sport is de laatste decennia aan het veranderen. Reden voor het Rijssens Museum om daar aandacht aan te besteden. Dat gaat dit najaar gebeuren in de vorm van een tweeluik. In het eerste deel is er een beeldpresentatie waarin aandacht is voor de geschiedenis en ontwikkeling van de plaatselijke postduivenclubs. In deel twee wordt dieper ingegaan op het eigene van deze speciale sport. Wát beweegt een postduivenliefhebber nu echt om juist deze vogels te houden. Wat zijn de mysterieuze eigenschappen van deze vogels en hoe werken mens en dier vroeger en nu nog altijd samen.

Nadere informatie over de toekomstplannen is steeds te vinden op de website van het Rijssens Museum www.rijssensmuseum.nl en in de nieuwsbrief. Wie de gratis nieuwsbrief wil ontvangen kan een mail sturen naar info@rijssensmuseum.nl onder vermelding van “nieuwsbrief”.

Door Gerrit Dannenberg

DE WEEK VAN RIJSSEN