KWR-voorzitter Jansen en wethouder Wessels openen Lego-spektakel in Rijssens Museum

Voorzitter Arjen Jansen van de Kring Werkgevers Rijssen (KWR) heeft zaterdagmiddag de grote LEGO-expositie in kasteel de Oosterhof geopend. Jansen deed dat door het openen van de deur van de expositiezaal op de eerste etage van de havezate. Hierna betrad hij als eerste de expositieruimte en kon het gezelschap genodigden en medewerkers al het lego-moois zelf aanschouwen.

Voorafgaand aan de opening was er een bijeenkomst in het Auditorium in het Koetshuis. Daar werden museumbestuursleden, genodigden, belangstellenden van harte welkom geheten. Speciale dankwoorden waren er voor Albert Arnoldink, secretaris van de Bouwsteen, de grootste lego-hobbyistenclub van Europa. De Bouwsteen heeft een aantal grote objecten welwillend afgestaan voor deze expositie.

Legio-museum
Ook warme dankwoorden voor Richard Topelen, oprichter van het Legio-museum in het Groningse Grootegast, voor het beschikbaar stellen van mooi materiaal. Maar ook dank aan plaatsgenoot Marcel Markvoort die onder andere een imposante Eiffeltoren en een achtbaan beschikbaar stelde. Daarnaast zijn er historische legospullen te zien die de ontwikkeling van de eerste lego-voorwerpen tot en met de hedendaagse legoblokjes laten zien.

Historische gebouwen
De grote LEGO-zomerexpositie kent een extra lange looptijd en is tot en met 7 september te zien. De expositie is gelinkt aan het thema Rijssen Bouwstad door middel van een aantal maquettes van historische en markante bouwwerken in Rijssen. De maquettes zijn ooit gemaakt door wijlen Mans Lensink, die ook vrijwilliger was op het Rijssens Museum. De maquettes staan door het hele Kasteel en het Bouwhuis opgesteld en zijn voorzien van naamkaartjes. Een speurtocht leidt kinderen langs alle modellen die dan een slagzin bij elkaar moeten puzzelen. Wie dat lukt, krijgt een originele gadget als beloning. De tocht langs de historische gebouwen in het klein is ook voor ouders en grootouders een belevenis.

Bouwstad
Vanwege de link met Rijssen Bouwstad, sprak bouwwethouder Erik Wessels de genodigden toe. Omdat hij meedeed aan de triatlon in Holten, kon hij niet lijfelijk aanwezig zijn. Via de grote schermen was een filmopname van de wethouder gemaakt voor een van de historische gebouwen in de expositie. Wessels zei blij te zijn met de link met Rijssen Bouwstad. “Deze expositie inspireert mij om mooie panden in Rijssen nóg beter te beschermen.”

Zelf bouwen
De Lego-zomerexpositie is geschikt voor een breed publiek. De objecten zijn zodanig gekozen dat er voor iedere leeftijdscategorie veel te genieten is. Het is nauwelijks voor te stellen wat je allemaal van de legendarische bouwsteentjes kunt maken. Dat varieert van de villa van oud-profvoetballer Dennis Bergkamp tot en met een kasteel en een groot schaalmodel van een klassieke Mercedes Benz. In zaal Hovenier van het Koetshuis kunnen kinderen ook zelf aan de slag met Lego. Op de grote schermen in het Koetshuis en in ’n Koffiehook worden Legofilms vertoond.

Gerust hart
Een zegsman van het Rijssens Museum is bijzonder ingenomen met deze zomerexpositie. “Lego doet het altijd goed bij jong en oud. Daarnaast hebben onze mensen die dit georganiseerd hebben zich een slag in de rondte gewerkt om alles op de plek te krijgen om de mensen ook écht iets te laten zien. Dat is helemaal gelukt. We durven het publiek met een gerust hart hier naartoe te halen, want het is écht de moeite waard.”

Gerrit Dannenberg

DE WEEK VAN RIJSSEN