Inge Huiskes grote motor achter zomermuseumdagen en nog veel meer op landgoed de Oosterhof

Inge Huiskes (63) is een telg uit de bekende Rijssense slagersfamilie. Flink aanpakken is haar niet vreemd. Dat kwam haar uitstekend van pas in haar werkzame leven als directiesecretaresse van Koninklijke Ten Cate. Ze deed dat werk altijd met groot plezier, maar ze geniet nu ook volop van haar vrije leven dat voor een groot deel volgelopen is met vrijwillige werkzaamheden voor het Rijssens Museum.

In het programma PlatZat van Radio 350 vertelde ze dinsdagavond wat ze allemaal doet in haar nieuwe enerverende bestaan. In de laatste uitzending van het seizoen maakte Inge Huiskes duidelijk dat ze het netwerk uit haar vorige werkkring volop inzet voor het Rijssens Museum.

Digitaal
Sinds het aantreden van Inge Huiskes is het Rijssens Museum ook digitaal zeer zichtbaar. Daar heb je iemand voor nodig die daar het belang van inziet én dat ook wil doen. De website van het Rijssens Museum valt onder beheer van Huiskes. Ze houdt hem consequent bij. Alle informatie op de website is steeds up to date, zodat bezoekers nooit mis grijpen of verouderde informatie aantreffen. Maar je kunt als museum veel te melden hebben, maar je moet het ook actief verder brengen. Vandaar ook dat ze de Facebookpagina nieuw leven in blies en alle digitale kanalen ten volle benut. Intussen kan het museum rekenen op vele volgers en worden de activiteiten van het museum aldoor beter bezocht.

Kritisch
Inge Huiskes is verantwoordelijk voor de communicatie en dat taakveld wordt door haar ten volle benut. Het gaat erom hoe je als museum naar buiten treedt en daarover laat Inge haar kritische blik gaan. “Als je het doet, moet je het goed. Ik kan niet tegen half werk,” zo pleegt ze te zeggen. De portefeuille communicatie wordt door haar breed opgevat. Zo coördineert ze de zomermuseumdagen die het museum altijd op het voorterrein van kasteel de Oosterhof houdt tijdens de vakantieweken. Daarbij legt ze ruim van tevoren contacten met de organisaties en instanties die zich dan willen presenteren.

Vrijwilligers
De zomermuseumdagen organiseert ze vanuit het principe dat meedoen op vrijwillige basis moet gebeuren. “Het Rijssens Museum draait op vrijwilligers en als ik mensen benader, maak ik ze duidelijk dat we geen grote budgetten heb om grote attracties te betalen. Gelukkig zijn er nog heel veel mensen en instanties die dat op deze basis willen doen en daardoor hebben we deze zomer ook weer een mooi programma voor de zes zomerwoensdagen die starten op 17 juli.” Overigens is Huiskes ook de hoofdverantwoordelijke voor de grote Lego-expositie die tot en met 7 september in het Rijssens Museum te zien is.

Koetshuis
Door haar vroegere contacten met onder andere Rabobank, kwam ze op het idee om een bijdrage aan te vragen voor de herinrichting van de begane grond van het Koetshuis. “De publieksruimte was eerder een kantoor dat totaal geen sfeer uitstraalde voor publieksbijeenkomsten. Daarvoor is een plan ingediend bij de Rabobank en tot onze grote vreugde is dat bedrag ook volledig toegekend. Dat was in december vorig jaar een grote verrassing.” Het Auditorium van het Koetshuis ziet er nu warm en representatief uit.

Lezingen
Daarnaast heeft Inge Huiskes de samenwerking Annelies Kremer van de bibliotheek Rijssen-Holten en Barbara Winkler van de Readshop Rijssen verder uitgebouwd. In samenwerking met beide dames worden regelmatig lezingen georganiseerd. “Ook daarvoor heeft een museum geen grote bedragen in de portemonnee, maar met elkaar hebben we al hele mooie dingen gedaan,” zegt Huiskes. “Zo gaf Suzanna Jansen in het Koetshuis een mooie lezing over haar boek “De omwenteling”. In het najaar staat Miriam Guensberg op het programma over haar boek “Held zonder vaderland.”

Mart de Kruif
Nog een spreker die dit najaar naar het Rijssens Museum komt is oud-commandant van de landstrijdkrachten Mart de Kruif. “Die zit in ook in het netwerk van mijn vorige werkgever. Ik heb hem gevraagd of hij een lezing wilde houden in het kader van het 20-jarig jubileum van ons museumblad Havezate Kroniek. En dat wilde hij graag doen. Op maandag 4 november zal dat gebeuren. Het staat allemaal op de website,” aldus Huiskes.

De uitzending van PlatZat met Inge Huiskes is terug te luisteren via de website van Radio 350.

Gerrit Dannenberg

DE WEEK VAN RIJSSEN