LUDIEKE AVONDRONDLEIDING IN KASTEEL DE OOSTERHOF

De nadruk ligt deze avond op bijzondere kunst die ‘Echt Nep’ is. Dit is ook het thema van de Maand van de Geschiedenis in oktober.

Onze door de wol geverfde gidsen nemen je deze avond mee door een sfeervol verlicht kasteel met een origineel verhaal over bijzondere items in ons museum waarvan je het bestaan waarschijnlijk niet eens wist.

Wat te denken van de middeleeuwse wc in de Achterkamer, het onderduikersluik op zolder, de menstruatie-buikwarmer in de Pauwenkamer, het wat lugubere doodskleed-zonder-zakken in de Trappenkamer of de 3D-machine van Karel? Dat en nog veel meer is te zien op deze unieke eenmalige avondrondleiding waarbij ludieke verhalen naar boven komen.

Ook onthullen wij op deze bijzondere avond twee nieuwe aanwinsten die een reproductie zijn van bekende kunstwerken. ‘Echt nep’ dus.

Nieuw portret van Willem van Oranje

Na bijna 80 jaar keert Willem van Oranje weer terug in de Opkamer van kasteel de Oosterhof. Want in 1946 nam barones van Verwolde, de weduwe van jonkheer Coenen, het geschilderde paneel mee en is het schilderij bij een brand verloren gegaan. Nu havezate de Oosterhof een museum is proberen wij de ruimtes de allure van vroeger zoveel mogelijk terug te geven. Al die jaren heeft de Opkamer het moeten doen met een kleine reproductie van het bekende schilderij van Willem van Oranje. Dat leidde bij het publiek wel eens tot vragen. Maar binnenkort beschikken we over een ‘nieuw’ portret van ‘Willem de Zwijger’ op een eikenhouten paneel, geschilderd door kunstenares Janneke Wemekamp uit Hellendoorn. Janneke maakte er evenals bij De Stier van Paulus Potter, een samengesteld schilderij van, namelijk het harnas van de oude Willem van Oranje en het hoofd van de jongere uitvoering. Echt nep. Maar wel bijzonder mooi nep. Tijdens deze ludieke avondrondleiding wordt het portret onthuld. Want het thema van De maand van Geschiedenis in oktober is dit jaar ‘Echt Nep’. En dat geeft aanleiding genoeg om hier een presentatie en avondrondleiding over door te filosoferen.

Willem van Oranje 1580
‘Saved’ – Het beroemdste brandweerkunstwerk ter wereld in ons brandweermuseum

Het Internationaal Brandweermuseum blijkt al jaren een afbeelding van een bijzonder schilderij in huis te hebben. Het gaat om een fotoreproductie van een schilderij van de Engelse schilder Charles Vigour die leefde van 1860 tot 1930. De ingelijste afbeelding hangt op de eerste verdieping van het Brandweermuseum. De naam van het echte schilderij is ‘Saved’ en het blijkt het bekendste schilderij van de kunstenaar te zijn én het beroemdste brandweerkunstwerk ter wereld. Onlangs hebben wij een prachtige replica van dit schilderij weten te bemachtigen die tijdens deze avondrondleiding voor het eerst te zien zal zijn.

Saved

Kom naar onze eigen ‘Night at the Museum’ in Kasteel de Oosterhof en laat je verrassen! Mis deze unieke eenmalige belevenis niet en meld je nu aan!

Wanneer: woensdag 30 oktober
Waar: Koetshuis Rijssens Museum
Aanvang: 19.30 uur (inloop 19.15 uur met koffie/thee en iets erbij)
Aanmelden: info@rijssensmuseum.nl o.v.v. ‘Echt Nep’
Entree: € 3.00 voor vrienden (2 pers. per vriendenkaart) en € 5 voor overigen

Lees hier meer over onze nieuwe aanwinst: Willem van Oranje keert in Geschiedenismaand oktober terug naar kasteel de Oosterhof in Rijssen.