Postduiven – deel 2

Arabische sjeik

Deel 2 van het postduivenproject bestaat uit een meer ontspannen avond die in het teken staat van de vraag: wat beweegt een postduivenliefhebber nu eigenlijk? Daarover houdt Dinant Voortman een korte presentatie. Voortman is voorzitter van de Zwaluw, de oudste postduivenvereniging van Rijssen die dit jaar maar liefst 121 jaar bestaat. Daarna wordt een Vlaamse film vertoond die een beeld geeft van wat postduiven betekenen voor de mensen. In de film komt een steenrijke Arabische sjeik voor die beschikt over een enorm duivencomplex in de woestijn, maar ook over een landgoed in Duitsland van waaruit hij meedoet aan de grote internationale wedstrijdvluchten.

Cher Ami

De film laat ook zien welke spannende rol postduiven speelden in de Eerste Wereldoorlog. De geallieerde legers hadden speciale pigeonairs in dienst die de met hun postduiven de communicatie onderhielden tussen de verschillende legeronderdelen. De beroemde postduif Cher Ami komt ter sprake, die is opgezet en nog steeds te zien in het museum van de United States Army in Fort Belvoir, Virginia.

Ook tegenwoordig worden postduiven gehouden voor dat doel. Als de elektriciteit uitvalt, staat bijvoorbeeld in Israël een postduivenbrigade paraat om toch met elkaar te kunnen blijven communiceren. Dat wordt deze avond allemaal duidelijk.

Een boeiende avond, niet alleen voor de postduivenliefhebbers!

Wanneer: dinsdag 22 oktober
Waar: Koetshuis Rijssens Museum
Aanvang: 19.30 uur (inloop 19.15 uur met koffie/thee)
Aanmelden: info@rijssensmuseum.nl o.v.v. Postduiven 22 oktober