Havezate Kroniek brengt iconische IJssalon Voortman weer tot leven

Op de hoek Enterstraat-Oranjestraat staan nu appartementen, maar ooit stond daar de iconische “Voortman’s IJssalon”. Vele Rijssenaren bewaren dierbare herinneringen aan deze gemoedelijke uitspanning die tot 1978 heeft bestaan. Eigenaar Otto Voortman was toen al overleden, terwijl zijn vrouw Jannie de zaak nog vier jaar voortgezet heeft.

Rijssenkenner Wim Vlogtman schreef het overzichtsverhaal van IJssalon Voortman op basis van archiefonderzoek en gesprekken met de dochters Dini en Olga Voortman. Vlogtman begint zijn verhaal met enkele citaten uit een bijdrage van wijlen Dick Smit die hij 20 jaar geleden schreef over de Zaagkoele. Dat was de plek waar in het verleden bomen handmatig werden verzaagd tot planken. De ijssalon heette eerst Hotel Pension Parkzicht en werd beheerd door de familie Oostdijk. In 1955 kwam melkboer Otto Voortman in beeld. De verdere geschiedenis van de bekende ijssalon en het uitgaansleven van toen wordt door Vlogtman in zijn bekende warme verteltrant uitgestald. Het verhaal gaat vergezeld van mooie tot nu toe onbekende foto’s van het ondernemersechtpaar.

Molen van Muller

In zijn molenserie schrijft Dinant Slagman over een molen die bij veel Rijssenaren wel bekend was, maar waarvoor altijd minder aandacht was. Wellicht omdat de molen officieel niet op Rijssens grondgebied stond. Slagman vertelt over de molen van Muller op de hoek Klokkendijk-Rijssensestraat. Daarbij passeren natuurlijk ook bekende begrippen als Schuitemaker met de landbouwmachines en de Boerenbond.

Bruins

Verder in het nieuwste nummer van de Kroniek een opmerkelijk verhaal over Rijssenaar G. J. Bruins die ooit werkzaam was in een van de Rijssense steenfabrieken. Het verhaal van Bruins gaat vergezeld van mooie foto’s uit het familiearchief. De bijdrage over deze Rijssenaar kwam tot stand naar aanleiding van de succesvolle filmavonden over de opkomst en ondergang van de Rijssense baksteenindustrie. Oud-brandweerman Henk van den Noort vertelt over de legendarische brandmeester Gerrit Jan ten Berge.

Monstrans

Conservator Jan van de Maat en Piet Rouweler van de Rijssense Dionysiusparochie geven achtergronden van de zilveren monstrans die de Dionysiusparochie in bruikleen heeft gegeven. De monstrans waarin de hostie wordt bewaard, kwam naar het Rijssens Museum door bemiddeling van de toenmalige secretaris Albert Bakker. Van de Maat en Klein Rouweler leggen de rijkdom aan symboliek uit die de monstrans bevat. Van de Maat heeft de monstrans onlangs weer een zeer voorzichtige reinigingsbeurt gegeven, waarbij hij alle grote en kleine symbolen nog eens goed bekeken heeft en gefotografeerd.

Jan van de Messe

Oud-Rijssenaar Jan Poortman uit Ede beschrijft de Schorfmoat als straat waar hij opgroeide. Poortmans vader, melkboer Jan Poortman, kwam om bij de ramp doordat een V1 neerstortte op de huizen van de Huttenwal. Dat gebeurde op 26 maart 1945. Het jeugdrelaas van Poortman wordt verduidelijkend ingeleid met gegevens over zijn wetenschappelijke carrière als moleculair bioloog. Verder een wat minder historisch verhaal, maar niet minder boeiend, over de kleurrijke ondernemer Reint Voortman.

Gemeentekearls

Herman Ligtenberg uit Houten beschrijft de geschiedenis van zijn voorvaderen. Glasheldere foto’s in een slotreportage van de Dienst Openbare Werken in de jaren tachtig. Bekende gezichten van de gemeentekearls. Op een grote overzichtsfoto staan ze eigenlijk allemaal en op een bijgevoegde silhouettekening staan alle namen, zodat de heren gemakkelijk te traceren zijn. De grote foto werd gemaakt bij de presentatie van de nieuwe vuilniswagen op de gemeentewerf en werd beschikbaar gesteld door Adrie Meeuwse.

Butnkraker

Nóg een bijdrage van Dinant Slagman over de Nieje Koopraatsie in de Haarstraat. Een bepaald komisch verhaal werd geschreven door oud-begraafplaatsebeheerder Johan Nijzink. Hij schrijft over de beeldvorming rond de werkers bij de groendienst. Stadsgids Seino Baan richt de schijnwerper op de jonge Henk Haase als onbekend oorlogsslachtoffer. En verder zijn er de bekende rubrieken over de herkomst en achtergronden van Rijssense dialectwoorden. Deze keer kolveern en butnkraker. In de bijnamenrubriek Woer ziej van, gaat het over de bijnamen Stofbasse en Gromkasse.

Historisch kwartaalmagazine Havezate Kroniek is gratis voor vrienden van het Rijssens Museum. Opgeven als vriend kan dagelijks aan de balie van museum of per e-mail vrienden@rijssensmuseum.nl De Kroniek is ook te koop in de boekhandel en op het Rijssens Museum tijdens de openingsuren van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur.

DE WEEK VAN RIJSSEN
24 jul 2024