Lezing Mart de Kruif – VOLGEBOEKT!

In het kader van het 20-jarig jubileum van ons kwartaalmagazine Havezate Kroniek hebben wij Mart de Kruif bereid gevonden een boeiende lezing te houden op maandag 4 november 2024 om 19.30 uur in het Koethuis.

Mart de Kruif is voormalig militair met de rang van Luitenant-Generaal in de Koninklijke Landmacht. Hij had als generaal-majoor de leiding over de International Security Assistance Force (ISAF) in Zuid-Afghanistan. Mart de Kruif verschijnt regelmatig op het journaal, Vandaag Inside en maakt samen met Peter van Uhm de podcast ‘Veldheren’. Hij ontving in januari 2024 De Spreker van ’t Jaar Award.

Pas in 2022 werd Mart de Kruif bekende Nederlander door zijn deskundige televisiecommentaren over de oorlog in Oekraïne. ‘Diepte-analyse’ noemt hij het. De Kruif zit echt niet elke ochtend CNN en BBC te kijken, om hun verslagen over de gebeurtenissen nog eens dunnetjes over te doen tegenover de Nederlandse media. Hij plaatst de feiten liever in een groter geheel. ‘Bandbreedte vergroten’, noemt hij dat. Hij analyseert vanuit zijn intuïtie de oorlog in Oekraïne.

Als commandant van de geallieerde troepen in Zuid Afghanistan was hij van 2008 tot 2009 vanuit Kandahar verantwoordelijk voor 45.000 militairen. ‘Zo’n ervaring geeft je besef van ruimte en tijd. In een oorlog jaag je een brigade niet in een middagje over een terrein richting front. De actualiteit van de oorlog is een combinatie van planning en incidenten’.

Om te voorspellen, observeert hij de logistieke processen. ‘Oorlog is een wetenschap en een kunst’, aldus Mart de Kruif.

Deze avond vertelt hij meer over de spanningen in Europa en een hernieuwde Koude Oorlog in het licht van 80 jaar vrede, zoals we dat volgend jaar hopen te vieren.

Lees hier meer over Mart de Kruif

Datum: ma 4 november 2024
Tijd: 19.30 – 21.30 uur
Locatie: Koetshuis Rijssens Museum
Entree: € 7,50 / € 5 voor museumvrienden (incl. koffie/thee)
Aanmelden*: stuur vóór 21 oktober 2024 een e-mail naar info@rijssensmuseum.nl o.v.v. Mart de Kruif. De lezing is inmiddels volgeboekt!

*Vanwege de verwachte belangstelling worden aanmeldingen op volgorde van binnenkomst afgehandeld. Vol = vol.