Lego-expositie van 2 juli t/m 7 september

Hoewel het beroemde LEGO-blokje 65 jaar bestaat, is de naam LEGO al 90 jaar een speler in speelgoedland. Ole Kirk Christiansen startte in het Deense Billund in 1932 een bedrijfje. Hij was timmerman en hij maakte stoelen, strijkplanken en houten speelgoed. Al snel noemde hij zijn bedrijf LEGO. Het woord LEGO was ontstaan uit de Deense woorden ‘leg’ en ‘godt’, wat samen ‘speel leuk’ betekent. Tegenwoordig wordt er nog steeds ‘leuk gespeeld’ en vinden wij het tijd voor een mooie Lego-expositie. Deze is te zien van dinsdag 2 juli t/m zaterdag 7 september 2024.

Op de expositie laten wij een greep uit de unieke collectie zien van 1932 tot vandaag. Van het eerste houten speelgoed tot de eerste plastic steentjes, tot de bouwdozen uit de afgelopen decennia maar ook een heuse sportwagen. Grote bouwwerken zoals de Eiffeltoren, de Waterpoort van Sneek, maar ook een piratenkasteel. Want dat mag in ons mooie kasteel toch niet ontbreken. De rest verklappen we niet. Kom zelf maar kijken!

LEGO in Nederland

Vanaf 1957 worden de LEGO-bouwsteentjes ook in Nederland verkocht. Vanaf 1960 wordt het steeds populairder, onder meer door de komst van een trein in 1964 en in 1966 zelfs een trein die op batterijen rijdt. In 1969 wordt Duplo geïntroduceerd voor peuters en kleuters. Vanaf 1974 verschijnen de eerste LEGO-figuren die je zelf in elkaar steekt. In 1978 komen de lachende figuurtjes zoals we ze nu nog kennen. Het nu nog steeds populaire piratenthema komt in 1989 voor het eerst op de markt.

Rijssen Bouwstad

Waarom een LEGO-expositie in het Rijssens museum! De LEGO-bouwsteentjes hebben namelijk een link met ‘Rijssen Bouwstad’. De Rijssense Bouwbedrijven hebben heel wat ‘steentjes’ verwerkt in huizen en markante gebouwen. Er is niet alleen veel gebouwd, maar helaas ook heel veel gesloopt. Daarom brengen wij enige nostalgie terug in ons museum. Hoe wij de link leggen met ‘Rijssen Bouwstad’ ontdek je in het Rijssens museum. Kom snel kijken!

Speurtocht door het kasteel

Ook hebben we tijdens de LEGO-expositie weer een leuke speurtocht door het museum. Weet jij de letters te vinden die samen een woord vormen? Lever de uitkomst in bij de balie. Dan krijg je een leuke gadget!

Kijken én bouwen

Natuurlijk zijn er niet alleen tal van LEGO-modellen te zien. Kinderen en hun (groot) ouders kunnen ook uitgebreid bouwen met duizenden LEGO-bouwstenen. In het Koetshuis is een mooie bouw- en speelruimte waar iedereen t/m zaterdag 31 augustus met de LEGO-steentjes aan de slag kan. Je mag ze alleen niet meenemen. 😉

De LEGO-expositie is totstandgekomen met dank aan De Bouwsteen, het LEGiO-Museum uit Grootegast en personen die modellen uit hun privé collectie beschikbaar hebben gesteld.